BY SYMPANY, BY KUYICHI, BY YOU

Sympany heeft een samenwerkingsinitiatief in het leven geroepen om nog meer ‘social impact’ te realiseren: By Sympany. Op 6 december jongstleden werd de eerste samenwerking – BY SYMPANY BY KUYICHI – gepresenteerd in Amsterdam. De opbrengst van deze voor 20% gerecyclede jeans zal zonder omwegen een enorme ‘power-up’ teweeg brengen in de levens van 30 jonge vrouwen in afgelegen gebieden in Malawi. En dat is nog maar het begin.

By Sympany
Sympany is een sociale onderneming bekend van de ‘geef-goed-door’ textielcontainers in het straatbeeld waarmee het bedrijf ieder jaar zo’n 23 miljoen kilo herdraagbare en recyclebare textiel ophaalt. De netto opbrengst van de verkoop gaat naar projecten in India en een vier Afrikaanse landen die jonge mensen binnen de textielsector kansen bieden op een opleiding en een inkomen. Het nieuw gelanceerde initiatief By Sympany zet in op samenwerking met (duurzame) modemerken om samen, middels geavanceerde recycling, producten te ontwikkelen waarvan een deel van de opbrengst ten goede komt aan deze projecten.

Op donderdag 6 december jongstleden, in galerie Magazijn153 te Amsterdam, werd het eerste resultaat
– BY SYMPANY BY KUYICHI – in de schijnwerpers gezet voor pers, relaties en ‘early supporters’, waaronder veel jonge modemakers.

 

By Kuyichi
Kuyichi pioniert sinds 2001 voor de verduurzaming van mode. Ze zijn de eerste die jeans van biologisch katoen maakten. Verder is hun productieproces transparant, zijn de jeans vegan en hebben ze sale uitgebannen. Voor de BY SYMPANY BY KUYICHI samenwerking realiseerde Kuyichi een eerste oplage van 1600 jeans – voor mannen en vrouwen – die voor 20% bestaan uit herwonnen vezels uit jeans die door Sympany zijn ingezameld. Kuyichi werkt samen met koplopers op het gebied van duurzame mode zoals Recover, gespecialiseerd in het upcyclen van katoenen vezels, Tejidos Royo, gespecialiseerd in gecertificeerd duurzame denim, en SARP, een gecertificeerd duurzame jeans fabrikant. Dit alles bij elkaar staat voor heel veel kennis, innovatie, motivatie en impact waardoor de wereld onderaan de streep eerlijker wordt, het milieu wordt gespaard en een volledig circulaire mode-industrie steeds dichterbij komt.

                                          Jeans for Her                                                                                     Jeans for Him

 

By Sympany’s Mobile Training Project in Malawi
10% van de opbrengst van de BY SYMPANY BY KUYICHI jeans gaat linea recta naar het Mobile Training Project, een samenwerking tussen Sympany en lokale partnerorganisatie DAPP Malawi. Deze mobiele school, die opereert vanuit een vrachtwagen en een grote tent, biedt drie jaar lang, iedere vier maanden een naaiopleiding aan 30 jonge vrouwen uit afgelegen dorpen. In totaal zal het project 270 studenten opleiden. Een schooldag begint om 9:00 uur en eindigt om 15:00 uur zodat de jonge vrouwen bij daglicht van en naar huis lopen, en ze krijgen iedere dag een lunch aangeboden. Ze leren de basistechnieken van het kleermakersvak en naaien, maar ook het nodige rekenen en schrijven voor hun bedrijfsboekhouding, waarmee een essentiële basis wordt gelegd voor hun zelfredzaamheid. De beste remedie tegen ongelijkheid en armoede. Power by the sewing machine!

By you
By Sympany wil een collectieve kracht te weeg brengen waarbij iedereen die bij het project betrokken is, inclusief de modeconsument die voor de duurzame en sociale BY SYMPANY BY KUYICHI jeans kiest, ervaart dat ze een positieve impact kunnen maken. Als iedereen bereid is tot die ‘extra mile’, door te innoveren, te verduurzamen en door te handelen naar je idealen, dan wordt de wereld daar beter van. De jonge vrouwen in Malawi kunnen straks in hun levensonderhoud voorzien mede dankzij deze ‘collective force’: BY SYMPANY BY KUYICHI BY YOU.
Door dit positieve verhaal op social media te delen (#BySympany #ByKuyichi #ByMe #Collectiveforce #MovementforMalawi) geven supporters extra power aan de movement!

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather