De Indiase stad Panipat is de hoofdrolspeler op het gebied van textielrecycling. Met circa 500 textiel recycling fabrieken en werkgelegenheid voor honderden textielwerkers, trekt Panipat veel arbeiders die hard op zoek zijn naar werk. De kinderen gaan vaak mee naar de fabrieken en/of moeten ook zorgen voor een inkomen. Door deze kinderen een overbruggingsopleiding te bieden, worden de kinderen uit de fabrieken gehaald en kunnen ze later naar een reguliere school. Zo doorbreken we de vicieuze cirkel. Dit is het verhaal van een van deze kinderen: Sabita.
“Mijn familie migreerde van Uttar Pradesh naar Panipat, omdat er in Uttar Pradesh geen werk te vinden was. Hier in Panipat zijn veel fabrieken en dus ook veel mogelijkheden voor mijn ouders om een inkomen te verdienen. Vanaf het moment dat we in Panipat woonden, gingen Suraj (8 jaar), Vikky (6 jaar) en ik samen met onze moeder naar de fabriek. Hier hielpen wij bij het sorteren van kleren en het in kleine stukken snijden van kleding, zodat daar later garen van gemaakt konden worden. Vikky was nog te klein om mee te werken, dus zat hij vaak naast ons of speelde aan de achterkant van de fabriek, terwijl wij aan het werk waren.”
“Op 16 augustus vertelde een leraar mijn moeder over de overbruggingsopleidingen van Sympany en vroeg of ze hier meer over kon vertellen wanneer mijn vader ook thuis was. Ik en mijn broertjes waren gelijk enthousiast en wilden meteen de dag erna naar school! De volgende dag gaf de leraar ook aan mijn vader uitleg over het programma. Voordat de leraar überhaupt weg was, gingen mijn ouders al akkoord om ons naar de overbruggingsschool te sturen. Suraj en ik gaan naar een school voor kinderen tussen 7 en 14 jaar en Vikky gaat naar de kinderdagopvang.”
“We vinden het ontzettend leuk en leren elke dag veel nieuwe dingen. Nu leren we ook andere kinderen uit de buurt kennen en kunnen we samen computeren, dansen en spelletjes spelen. Op 17 mei hebben wij ons ingeschreven bij een goede reguliere school. We zijn best wel nerveus, maar hebben nu eindelijk de kans om naar een echte school te gaan.”
by