Sympany geeft goed door met ‘Alles is Goed’
Inzamelactie over de gelaagdheid van tweedehands kleding

Op 7 juni organiseert Sympany in het onlangs geopende filiaal van KAUFHAUS in Arnhem een speciale inzamelactie onder de naam ‘alles is goed’. In het Arnhemse winkelgebied wordt mensen gevraagd of zij ter plekke textiel beschikbaar willen stellen. Hiervoor ontvangen zij een bijzondere attentie en maken zij kans op leuke prijzen via een online actie die die dag start. Een speciaal team is in middag aanwezig om het winkelend publiek te vertellen over de gelaagdheid van tweedehands kleding. Sympany streeft ernaar meer bekendheid te geven aan de relatief nieuwe naam van de organisatie en aan de uitgebreide missie en visie die zij voor ogen heeft.

Geef goed door
Alle goed is goed om door te geven, zo wordt duidelijk in de campagne. Ook wanneer een kledingstuk versleten of niet meer compleet is.  Met de kennis en expertise van Sympany is er altijd een afnemer voor te vinden. Iedereen kan meedoen met de actie. Het team van Sympany vraagt voorbijgangers wat zij concreet doen met hun tweedehands kleding. Het verhaal van de gelaagdheid van tweedehands kleding geeft inzicht in de doelstelling van alle projecten van Sympany. Er wordt verteld welk goed geschikt is – bijna alles – en waar het goed voor is.

Alles is goed
Sympany doet heel veel met al het textiel dat ingezameld wordt via de containers. Niet alleen wordt tweedehands kleding weer doorverkocht en het lot van versleten textiel is ook niet alleen een poetslap voor de auto industrie. Het dient tegenwoordig vaak als onderdeel in isolatiemateriaal en akoestische materialen. Of het wordt verwerkt en gerecycled tot nieuw garen. Een aantal mode ontwerpers werkt al met dit duurzame garen. Een groot deel van de ingezamelde kleding wordt gesorteerd in lokale sociale werkplaatsen. Zo krijgen de medewerkers aldaar de kans om zelfredzaam te zijn en wordt daarnaast ook het milieu gespaard bij transport.

Kom in actie
Het is belangrijk dat gebruikte textiel in de Sympany containers terecht komt. Nu belandt er nog te veel bij het restafval. De herdraagbare kleding wordt verkocht. Van de opbrengst worden bijzondere projecten in Inda en Afrika bekostigd. Voorbeelden daarvan zijn een vakopleiding tot naaister of het recyclen van jeans naar jeans met het House of Denim project. Een ander goed voorbeeld is een ondernemingstraining voor vrouwen in Congo. Zij leren boekhouden en voorraad beheren en kunnen zo hun eigen bedrijfje laten groeien. Sympany is een sociaal ondernemer. Het werk van Sympany zorgt voor een betere wereld waar mensen kansen pakken om zelfredzaam te worden en oog hebben voor duurzaam ondernemen.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather