Utrecht, 3 Mei 2018 – Nederland wil in 2025 koploper zijn in textielrecycling, maar initiatieven zijn versnipperd en kleinschalig. Sympany lanceert een programma waarbij het de zakelijke markt wil verrijken met nieuwe mogelijkheden en perspectieven om zo duurzame samenwerkingsverbanden te bevorderen.
Wereldwijd gebruikt de kledingindustrie elk jaar 100 miljoen ton nieuwe vezels voor productie van stoffen. Dit drukt zwaar op het milieu. Staan we aan het begin van versnelde verandering in textielrecycling?
Maurice Van De Ven – Innovatie specialist bij Sympany: “Samenwerkingen op gebied van innovatie zijn cruciaal voor veranderingen in de textielindustrie. Textiel mag niet worden beperkt tot een afvalprobleem. Dat betekent dat we moeten investeren in het stimuleren van innovatie in de textielbranche”
Het Sympany Visionairs Programma
Sociale onderneming Sympany zamelt jaarlijks ruim 23 miljoen kilo textiel in. De winst die Sympany maakt met de verkoop van het ingezamelde textiel zetten zij in voor projecten die zelfredzaamheid en duurzaamheid bevorderen in Afrika en India.
Het Sympany Visionairs Programma is opgericht om inkopers en MVO-managers te erkennen en steunen voor hun samenwerking met Sympany ‘s doelen. Een platform creëren om met elkaar te leren, te delen en te groeien.
Elke drie maanden publiceert Sympany frisse perspectieven via video interviews, inspirerende blogs en vrijblijvende events, om elkaar te verrijken met nieuwe mogelijkheden van duurzaam ondernemen. Wil jij als bedrijf duurzamer ondernemen? Laat je inspireren of neem contact op met Sympany via www.sympany.nl/visionairs
Samenwerking met Kuyichi
In het eerste video interview legt Peter Schuitema (CEO) uit waar Kuyichi voor staat en op welke manier het bedrijf in samenwerking met Sympany innovatief bezig is binnen de modebranche. “We zijn nu in het midden van het proces om samen een hele mooie jeans neer te zetten. Er wordt zoveel kleding geproduceerd en hele landen gevuld met oude wegwerpkleding. Op deze manier krijgen we de cirkel echt rond.”