Samen met Solidaridad heeft Sympany Mode-bewust.nl gelanceerd: een online platform om Nederland ‘modebewust’ te maken. Het platform geeft informatie over de ernstige misstanden in de kleding- en textielindustrie en biedt daarnaast praktische tips voor het verduurzamen van uw garderobe. Het initiatief past bij het driejarig project dat we samen met Solidaridad in opkomend productieland Ethiopië uitvoeren. In dit project verbeteren we de arbeidsomstandigheden voor de werkers in textielfabrieken, samen met de ondernemers, net als het gezinsinkomen van de medewerkers. Zie ook het artikel verderop in deze nieuwsbrief.

Ethiopië mag geen Bangladesh worden.
De lage lonen, een gunstig investeringsklimaat en kansrijke omstandigheden voor katoenteelt, maken Ethiopië een aantrekkelijk nieuw productieland voor modemerken. Dat is positief voor de lokale economie, maar zolang internationale standaarden op het gebied van milieuprestaties, mensenrechten en veiligheid ontbreken, ligt uitbuiting op de loer.

Om ook consumenten bij ons project te betrekken hebben we een Eerlijke Shopper laten maken. Bij een donatie van 20 euro aan het project, krijgt u de Eerlijke Shopper cadeau. De tas is geproduceerd door Khaloom, de sociale onderneming die Sympany in samenwerking met Enviu in India heeft opgezet. Het is een stevige, duurzaam geproduceerde, tas van gerecycled en biologisch katoen. Op de voorzijde siert een illustratie door Marilyn Sonneveld, die symbool staat voor de harmonie tussen mens en natuur. Ga naar mode-bewust.nl en informeer vrienden, bekenden en relaties via diverse kanalen om de wereld samen wat beter en duurzamer te maken!

Marc Vooges, directeur-bestuurder Sympany