Ik lees zojuist in een lijvig onderzoeksrapport over de markt van secundaire grondstoffen dat onderzoekster een onderscheid maakt tussen charitatieve inzamelaars en professionele afvalinzamelaars. Let wel, het gaat dus over textielinzameling. Ik ben zo eigenwijs een kleine woordwisseling toe te passen. Met reden kan ik zeggen dat er had moeten staan professionele charitatieve inzamelaars en afvalinzamelaars. Professionele charitatieven door de jarenlange ervaring en door de schaalgrootte.

Zo ook de gedachte dat spelers uit de gemeentelijke markt denken dat gemeenten die de inzameling zelf doen dit sneller, effectiever en professioneler uitvoeren. Het is mij echt een raadsel waar dit vooroordeel vandaan komt. Ik vind het jammer dat dit soort opmerkingen – totaal niet onderbouwd – in een goed rapport terecht komen. Sympany heeft nog heel wat werk te verrichten om aan te tonen dat dit echt onzin is.

Dat de kostprijs van het ingezamelde textiel stijgt daar is iedereen in de branche het over eens. Dat dit geen goede ontwikkeling is, vindt ook iedereen. Maar dat alleen de marges van charitatieve inzamelaars voor de goede doelen eronder lijden, is een heel opmerkelijk misverstand. Een commerciële inzamelaar moet toch ook geld verdienen? Het probleem is voor hen dus niet anders dan voor ons. Houden ze geen winst over, dan kunnen ze ook sluiten. Wij, die een net zo’n grote winst overhouden, kunnen dan onze mooi goede doelenprojecten niet meer steunen en op basis daarvan het bijltje erbij neergooien. Bovenstaande kromme redenering wordt overigens niet alleen door gemeenten gebruikt maar ook door commerciële bedrijven. Hier ligt dus ook nog wat missiewerk voor ons, of kan het zo zijn dat deze partijen moedwillig dit soort fabels de branche insturen?

Tot slot las ik nog een opmerking dat inzamelaars niet bereid zouden zijn extra inzamelcontainers in gemeenten neer te zetten vanwege hogere kosten. Dat zullen dan wellicht de gemeentelijke inzamelaars zijn, want Sympany pleit al jarenlang bij diverse gemeenten om meer containers te plaatsen. In een enkel geval happen die toe (met goede inzamelresultaten tot gevolg), maar heel vaak ook weigeren die dat juist.

Vriendelijke groet, directeur-bestuurder Marc Vooges

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather