H&M profileert zich dezer dagen met de oproep om kleding naar 1 van de 3.300 winkels van ze te brengen om zo het milieu te helpen. Laat fashion geen vuilnis worden.

‘Breng je oude kledingstukken naar onze winkels, dan geven wij ze een nieuw leven. Zo help je mee aan een gesloten kringloop voor textiel en een betere planeet.’

Op het oog een mooi initiatief, maar ze hebben volgens mijn bescheiden mening het verkeerde woord gebruikt. Daar waar kleding staat moet eigenlijk textiel staan.

Dat lijkt hetzelfde maar is het niet. Met kleding kun je veel geld verdienen, met andere textiele stromen niet. Dat kost een textielinzamelaar eerder geld.

Maar als ze het echt goed menen met hun doelstelling om een bijdrage te leveren aan een gesloten textielkringloop, dan kun je met een gerust hart je oude lakens, gordijnen, stofdoeken, handdoeken naar de H&M-winkels brengen (als je het niet in een Sympany-container kunt of wilt doneren), zij zouden ook dat namelijk een nieuw leven moeten geven. Dan pas kun je spreken van een gesloten kringloop voor textiel en help je mee aan een betere planeet.

Stel, dat ze zich ook openstellen voor deze niet herdraagbare textielsoorten, die juist geld kosten, dan is er slechts nog 1 groot verschil met een charitatieve inzamelaar. Die begeeft zich – als die het goed doet – op precies hetzelfde pad met dezelfde uitdagingen, maar houdt ook nog eens een groot deel onder aan de streep over voor het goede doel.

In mijn ogen is dat altijd te prefereren. Ik hoop dat u dat met mij eens bent.

Hartelijke groet, Marc Vooges directeur-bestuurder

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather