Den Haag/Utrecht, 7 april 2015 – Sympany gaat de opbrengst van de textielinzameling inzetten om de hulpverlening van het Rode Kruis in Nederland te ondersteunen. Vandaag hebben bestuurder Marc Vooges van Sympany en de algemeen directeur Gijs de Vries van het Nederlandse Rode Kruis een overeenkomst voor 2 jaar getekend. Sympany is een charitatieve textielinzamelaar. Per 1 januari is dit de nieuwe naam van de twee bekende charitatieve textielinzamelaars KICI en Humana die zijn gefuseerd. Het Rode Kruis is een organisatie die nood- en evenementenhulp biedt.

Wat houdt deze samenwerking in?
De samenwerking bestaat uit het inzamelen van textiel met de textielcontainers van Sympany bij de verschillende afdelingen van het Nederlandse Rode Kruis. Het ingezamelde textiel komt ten goede aan Sympany. Het Nederlandse Rode Kruis wordt door Sympany financieel gesteund vanuit deze textielinzameling. Doel van de samenwerking is om samen kleding in te zamelen en met de opbrengst hiervan onder andere activiteiten van de lokale Rode Kruis-afdelingen te ondersteunen. Rode Kruis-afdelingen die in samenwerking met Sympany kleding inzamelen kunnen zo lokale activiteiten in het kader van onder andere zelfredzaamheid en Eerste Hulp financieren.
Er wordt op dit moment met 85 textielcontainers op 80 locaties in 66 plaatsen ingezameld door Het Nederlandse Rode Kruis.

Een nieuwe naam betekent ook een nieuwe uitstraling
Sympany zal in de komende tijd alle ruim 2.400 textielcontainers verspreid door heel Nederland omstickeren van KICI en Humana naar Sympany. Dit is een tijdelijke sticker waarmee alleen het logo wordt vervangen. Op termijn komen er volledig nieuwe stickers en krijgen de containers een opknapbeurt. Ook de containers van Het Nederlandse Rode Kruis worden voorzien van deze nieuwe stickers. Dit zal in de komende periode gefaseerd per gemeente gebeuren. De groene kleur van de containers blijft in ieder geval tot de volledige opknapbeurt ongewijzigd.
Kijk voor de dichtstbijzijnde textielcontainers van het Nederlandse Rode Kruis en Sympany op http://www.sympany.nl/vind-een-container/

Over het Nederlandse Rode Kruis
Het Nederlandse Rode Kruis is een internationaal opererende hulporganisatie en maakt sinds 1867 als noodhulporganisatie deel uit van de Internationale Rode Kruis- en Rode Halve Maanbeweging. Bij het Nederland Rode Kruis zijn 30.000 vrijwilligers aangesloten. Zij helpen in noodsituaties- en bij evenementen, zoals de Nijmeegse Vierdaagse. Ook internationaal wordt noodhulp geboden, hulp bij voorbereidingen op rampen en hulp bij de opsporing van familie. In Nederland heeft het Nederlandse Rode Kruis 254 afdelingen verspreid over 25 districten.

Over Sympany
Sympany is een van de grootste charitatieve textielinzamelaars in Nederland. Met een kleine 50 medewerkers en ruim 2.400 textielcontainers wordt jaarlijks ruim 20 miljoen kilogram textiel ingezameld. Met de opbrengst van de textielinzameling steunt Sympany textiel gerelateerde projecten in binnen- en buitenland. Daarnaast wordt geïnvesteerd in innovatie door herwinning van grondstoffen uit het niet herdraagbare textiel om de textielketen van begin tot eind beter in balans te brengen. Sympany accepteert alle soorten textiel, ook het niet herdraagbare. Sympany werkt samen met ReBlend om op industriële schaal nieuw textiel te laten maken dat voor de volle 100% uit gerecycled textiel bestaat. Ook wordt samengewerkt met VRK Acoustics dat duurzame isolatie producten maakt van gerecycled katoen.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather