Koop jij al tweedehands kleding? Grote kans van niet. Driekwart van de Nederlanders blijkt dit namelijk niet te doen, ondanks dat de kledingindustrie na de olie-industrie de meest vervuilende industrie is. Om tweedehands kleding populairder te maken slaan Sympany, United Wardrobe en verschillende influencers de handen in een.

Jaarlijks belandt zo’n 140 miljoen kilo textiel in de afvalbak. Dit is twee derde van al het textiel in Nederland. Zonde, want van al het textiel wat weggegooid wordt, is nog 65% draagbaar of geschikt voor recycling. Milieuvriendelijker is het om kleding niet weg te gooien, maar te verkopen als tweedehands kleding. Jammer genoeg blijkt uit recent onderzoek van Sympany dat maar een kwart van de Nederlanders tweedehands kleding koopt.

Om Nederlanders bewust te maken van tweedehands kleding zetten Sympany en United Wardrobe verschillende influencers in. In de maanden december en januari verkopen influencers Manon Tilstra, Mascha (Beautygloss), Noor (Queen of Jetlags), Diana (D is for Dazzle), Marije (Dit gebeurt er als), Lise van Wijk en Teske een deel hun kleding via het online platform United Wardrobe. 100% van de opbrengsten gaan naar het project Vrouwondernemerschap in 4 districten. Met dit project leidt Sympany in 3 jaar tijd 1.300 vrouwen op tot succesvolle onderneemsters.

Sjuul Berden (oprichter United Wardrobe):  “Vintage is inmiddels volledig geaccepteerd, maar tweedehands kleding van nu heeft nog een lange weg te gaan. United Wardrobe is geboren vanuit het idee dat er al zoveel mooie kleding in omloop is. Wij zorgen er met slimme sociale media functies voor dat je in ieders kledingkast naar unieke items kunt speuren. Influencers hebben veel kleding en een goede stijl! Door met hen samen te werken kunnen we tweedehands kleding bij meer dan 1 miljoen volgers onder de aandacht brengen en geld inzamelen voor het project Vrouwondernemerschap van Sympany!”

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather